A Brand New Ending

Olipa kerran eräs ruotsalainen yritys. Vuosi oli 1956, kun yksi yrityksen työntekijöistä ei eräänä päivänä saanut pöytää mahtumaan autoonsa. Silloin syntyi idea, joka on mullistanut miljoonien ihmisten elämän. Yritys alkoi pakkaamaan kasaamattomia huonekaluja litteisiin paketteihin, mikä mahdollisti alhaisemmat tuotanto- ja varastointikustannukset yritykselle, sekä edullisemmat hinnat kuluttajille. Kyseessä on tietenkin kaikille tuttu IKEA. Pöytä, josta idea sai alkunsa on muuten LÖVBACKEN -apupöytä, joka on edelleen myynnissä IKEAn mallistossa. Pieni innovaatio, jota kukaan ei vain aikaisemmin tullut ajatelleeksi, ja joka lopulta muutti koko huonekalubisnestä.

Paul Rulkens toi eräässä TED-puheessaan hienosti esille sen, miten meillä on tapana ajatella asioita vahvasti laatikon sisäpuolelta. Laatikon ulkorajat muodostuvat esimerkiksi fyysisistä, teknologisista, moraalisista ja laillisista rajoista. Lähdemme harvoin edes ajattelemaan asioita, jotka eivät olisi teknologisesti mahdollisia, moraalisesti oikein tai mitkä rikkoisivat voimassa olevia lakeja. 

Todellisuudessa laatikko on kuitenkin hyvin paljon pienempi, ennemminkin kuvassa näkyvän punaisen laatikon kokoluokkaa. Normit, standardit, arvot, mielipiteet, ohjeet, rutiinit ja tavat ohjaavat ajatteluamme niin vahvasti, että laatikosta tulee entistä pienempi ja rajatumpi. Kun Henry Ford alkoi valmistamaan autoja, ihmiset kysyivät: “Njah, mitä vikaa on hevosissa?”. Sen ajan tottumusten ja normien takia ihmiset eivät osanneet ajatella laatikon ulkopuolelta. Henry Ford puolestaan osasi ja otti riskin. Loppu onkin historiaa.

Mutta miksi haluamme olla kuin 97 % kaikista muistakin maailman ihmisistä? Miksi haluamme olla “normaaleja” ja tehdä asiat aivan niin kuin kaikki muutkin. Miksi emme tekisi juuri niitä asioita, mitä aidosti haluamme, juuri sillä tavalla kuin haluamme. Miksi välitämme liikaa siitä, mitä muut ajattelevat tai mikä muiden mielestä on järkevää ja normaalia? Miksi valitamme, että elämämme on kurjaa, mutta emme tee mitään asian eteen? Miksi keksimme jatkuvasti tekosyitä sille, ettemme toteuta unelmiamme? Lopputulos on se, että 97 % maailman ihmisistä työskentelee niille lopuille kolmelle prosentille, jotka ajattelevat isosti. 

Isoja asioita tapahtuu ja menestystarinoita syntyy, kun ihmiset tekevät muiden mielipiteistä liikaa välittämättä asioita, joihin he suhtautuvat intohimoisesti. Minkä takia käyttäisimme koko elämämme tehden rutiininomaisesti asioita, joista emme edes liiemmin pidä? Eläkeiässä kiikkustuolissa istuskellessa mieltä ei varmasti lämmitä se, että on kymmenien vuosien ajan vain haaveillut asioista tekemättä unelmiensa eteen yhtikäs mitään. Lopulta et kadu niitä asioita, joita olet tehnyt, vaan niitä, jotka olet jättänyt tekemättä.

Elon Musk on hieno esimerkki siitä, mitä tapahtuu, kun päästää kaiken luovuutensa valloilleen ja elää elämää haluamallaan tavalla intohimojaan seuraten. Kyseinen herra on yksi PayPalin perustajista, SpaceX:n ja The Boring Companyn perustaja, sekä Teslan toimitusjohtaja. Harvalle tulee mieleen perustaa yhtiö, jonka suunnitelmissa on luoda yhteiskunta Marsiin, valmistaa ja myydä liekinheittimiä, porata tunneleita pitkin Los Angelesia tai ilmoittaa Twitterissä, että aikoo vetää koko yhtiön pörssistä. Siitä voidaan olla montaa mieltä, ovatko jotkut Elonin teoista kovinkaan järkeviä. Mutta ainakin mies on tehnyt kaikkensa sen eteen, että hänen elämänsä olisi muistelemisen arvoista. Eikä yli 20 miljardin dollarin nettovarallisuus ole huono saavutus sekään. 

Olawale Daniel sen aikoinaan sanoi: “Ei maksa mitään ajatella isommin kuin mitä olet, mutta maksaa omaisuuden ajatella itsestäsi vähemmän”. Tee töitä unelmiesi eteen, älä rajoita ajatteluasi siihen, mikä on “normaalia”, äläkä välitä mitä muut ajattelevat. Siinä on avaimet menestykseen. Et voi kelata elämääsi takaisin alkuun. Mutta voit kirjoittaa tarinaan aivan uuden lopun.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

%d bloggaajaa tykkää tästä: