Why We Sleep

Huomattavasti kohonnut riski Alzheimerin tautiin, ylipainoon, syöpään, sydänkohtaukseen, diabetekseen ja moneen muuhun sairauteen. Tehokkuus vähenee, tuottavuus pienenee, muisti heikkenee, ystävällisyys ja luovuus katoavat. Tässä on vain pieni osa niistä haittavaikutuksista, joita aiheutuu jo yhden tunnin univajeesta per yö.

Nykymaailmassa lyhyitä yöunia ja työskentelyä nukkumisen kustannuksella arvostetaan huolestuttavan paljon. Kuudentoista tunnin työpäiviä parin tunnin yöunilla painavat ovat niitä kovimpia superihmisiä, eivätkä kahdeksan tunnin yöunet tulisi “ahkeralle” henkilölle kuuloonkaan. Tämä kulttuuri tulee tappamaan monet meistä ennenaikaisesti, tai ainakin tekemään elämästämme tuskallisempaa kuin sen kuuluisi olla.

On suorastaan älytöntä, että ajamme itsemme jatkuvasti tilaan, jossa oppiminen vaikeutuu, mielialamme heikkenee merkittävästi, immuunijärjestelmämme joutuu vaikeuksiin, ja jossa joudumme tekemään valtavasti enemmän töitä kyetäksemme samaan suoritukseen kuin hyvin levänneenä. Eivätkä nämä ole seurauksia säännöllisistä neljän tunnin yöunista, vaan jo pienetkin poikkeamat 7-8 tunnin unimäärästä johtavat vaikeuksiin.

Entäpä sitten lapset? Heidän unirytminsä on luonnostaan myöhäisempi kuin aikuisilla, ja yöunien tarve suurempi. Silti koitamme tehdä lapsien elämästä mahdollisimman vaikeaa käskemällä heidät aikaisin nukkumaan vastoin heidän luonnollista vuorokausirytmiään, pakottamalla heidät aikaisin koulun penkille, ja syyttämällä laiskaksi, mikäli yöunet venyvät sille tasolle, missä niiden kuuluisikin olla. Karmivana seurauksena lapset kärsivät unenpuutteen aiheuttamista oppimis- ja keskittymisvaikeuksista ja ADHD:n kaltaisista oireista.

Myönnän, että itsekin vielä tovi sitten pidin lyhyitä yöunia jopa ihailtavana ja heräsin monesti aamuviideltä yöunien kustannuksella. Matthew Walkerin Why We Sleep kuitenkin onneksi avasi silmäni. Ei tämä vain voi mennä näin. Vaikka tunteja ei vuorokauteen aivan liiaksi mahdukaan, on ajan löydyttävä jostain muualta kuin unen määrästä karsimalla. Jos haluan herätä aamuviideltä lenkille, on päästävä ajoissa nukkumaan. Uni on tärkein polttoaineeni, ilman sitä kaikki muut ponnisteluni valuvat hiljalleen sormieni välistä hukkaan. Vaikka en aiemminkaan ole aivan hirvittävästi väsymyksestä kärsinyt, unen laatuun ja määrään erityishuomiota kiinnitettyäni jaksamistasoni on ollut aivan eri luokkaa. Ihan kuin moottorissani olisi yhtäkkiä 100 hevosvoimaa enemmän.

Minulla on ollut tapana kysyä joiltakin Moneytalks -vierailtani, minkä kirjan he antaisivat kaikille lukiolaisille luettavaksi, mikäli he saisivat valita. Olen hyvin vakuuttunut, että Why We Sleep olisi oma vastaukseni. Takaan, että kirjan luettuasi et enää tyydy viiden tunnin yöuniin!

Why We Sleep
  • Sisältö
  • Hyödyllisyys
  • Mielenkiintoisuus
  • Helppolukuisuus
4.8

Kirjoittanut: Matthew Walker

Julkaistu: 2017

Sivumäärä: 360

Genre: non-fiction / tiede / terveys

Hinta: 9,29 € (Amazon.de)