Yrittäjä, brändistrategi ja podcast-isäntä. Nämä tittelit kuvaavat Jone Korpea, joka on nuoresta iästään huolimatta kerennyt saamaan jo paljon aikaan. Itse vietin nuoruusvuoteni lähinnä pleikkaria pelaten, kun taas Jone on työskennellyt graafisen suunnittelun ja brändistrategian parissa jo useiden vuosien ajan, perustanut yrityksen 17-vuotiaana, toiminut Ylös ja yritä! -podcastin toisena isäntänä ja paljon muuta!
Millainen on brändistrategin tyypillinen työpäivä?
Tyypillisesti teen seuraavia asioita päivän aikana:
- Sali/lenkki. Urheilu ennen kaikkea! Liikunta pitää energiatasot yllä.
- Myyntiä. Teen toistaiseksi suurimman osan myynnistä itse, joten kaikki kaupat kulkevat kauttani. Tämä tarkoittaa sitä, että joka päivä tehdään soittoja ja ollaan LinkedInissä yhteyksissä ihmisiin.
- Designtyötä. Brändistrategian jalkauttaminen yrityksiin on osa työtäni. Itse olen erikoistunut graafiseen suunnitteluun, joten teen kaiken sen asiakkaille henkilökohtaisesti.
- Yhteistyökumppanien kanssa asioiden järjestelemistä. Brändistrategiaa en yleensä pysty ihan kokonaisuudessaan jalkauttamaan, joten mukana on aina laaja verkosto yhteistyökumppaneita. Minä koordinoin nämä.
- Strategiasessioita pari kertaa viikossa. 3-4 tuntia kestäviä workshopin kaltaisia kokonaisuuksia, joissa suunnitellaan brändin suuria linjoja.
Mikä on hulluinta, mitä olet koskaan tehnyt?
Rupesin 17-vuotiaana yrittäjäksi. Lasketaanko se? Hulluin asia, mitä haluaisin tehdä, on hypätä lentokoneesta. Mielellään laskuvarjon kanssa.
Mikä on ollut paras ostoksesi, jonka olet tehnyt alle 100 eurolla?
Salijäsenyys! Ensimmäiset 3,7 kuukautta ja aloitusmaksu tekevät yhteensä 99 € ;)
Kuka/ketkä inspiroivat sinua kaikkein eniten ja mitä oppeja olet heiltä saanut?
Monetkin ihmiset. Päällimmäisenä mielessä on kuitenkin jenkkilästä Chris Do. Vaikea kysymys, sillä jokaisessa ihmisessä on jotain, mikä jollakin tapaa inspiroi. Vastaan silti Chrisin.
Mitkä suomalaiset yritykset ovat mielestäsi brändänneet itsensä parhaiten?
Integrata on tehnyt todella hyvin brändityönsä. Shoutout Niirasen Hennalle! Myös Wolt on tehnyt tosi hyvää työtä. Mainittakoon nyt vielä Finlaysonkin, jonka tosin ei enää edes tarvitse hirveästi välittää brändityöstä, kun jokainen suomalainen sen kuitenkin tietää. Ikä tekee brändin. Woltissa ja Integratassa erityisen hienoa on se, miten ne ovat lyhyessä ajassa onnistuneet rakentamaan vankkaa tunnettuutta omilla markkinoillaan.
Huonoin neuvo, jonka olet kuullut omalla alallasi?
Donald Miller sanoi videollaan joskus, että vain yritykset, joiden liikevaihto on 50 MEUR tai enemmän, tulisi keskittyä brändäämiseen. Sitä pienempien tulisi laittaa kaikki paukut markkinointiin. VÄÄRIN! Brändääminen ja markkinointi kulkevat sykleissä. Ensimmäisessä syklissä on järkevää jakauttaa resurssit kärjistettynä vaikka 30/70 eli 30 % brändäämiseen ja 70 % markkinointiin.
Brändityö pitää tehdä heti ensimmäisenä, mutta resursseista siihen on järkevää käyttää vain noin 30 %, sillä sen vaikutuksen näkyminen yrityksessä on hitaampaa. Markkinointiin panostetaan alussa enemmän, jotta tehdyn brändityön vaikutus tehostuisi. Myöhemmin kannattaa laittaa resursseja enemmän brändäämiseen, sillä se vakiinnuttaa yrityksen aseman. Tämä on toki vain esimerkki. Järkevä strategia riippuu paljon yrityksen tilanteesta.
Mikä sai sinut lähtemään yrittäjäksi jo hyvin nuorella iällä?
Kiinnostus, vapaudenhalu ja rahanhimo. Olin ollut kiinnostunut tästä aiheesta jo pitkään ja työskentelin aiemmin eräässä yrityksessä tekemässä asioita, joita teen osittain tälläkin hetkellä. En pitänyt pomottelusta ja halusin tehdä asioita niin kuin itse halusin, joten työntekijän roolissa jatkaminen ei ollut minulle se paras mahdollinen vaihtoehto. Haluan kohdella asiakkaita erittäin kunnioittavasti ja kohteliaasti, joten myydessänikin suhtaudun prospekteihin ihmisinä enkä numeroina. Inhimillisyys ajaa pitkälti ajattelumalliani, mutta se ei ollut samalla tavalla läsnä aikaisemmassa työpaikassani. Tästä ja monista muista syistä päädyin yrittäjäksi. Lisäksi halusin pankintäytettä, mielellään vielä tekemällä asioita, joista pidän.
Mitkä ovat aamu/iltarutiinejasi?
Aamuisin herään aikaisin, yleensä ennen kuutta. Nousen, laitan illalla valitsemani asun päälle ja keitän kahvit Chemexillä (paras kahvinkeitin, mitä tältä planeetalta löytyy). Kahvin kanssa syön suht kevyen aamupalan ja menen salille. Siitä sitten päivän askareisiin toimistolle. Yleensä syön vielä toisen aamupalan salin jälkeen ennen töiden aloittamista. Sitten aloitan työt vaikeimmasta asiasta.
Alkuillasta käyn somet läpi ja päästän irti päivän töistä. Tykkään myös käydä kävelyillä. Olen yrittänyt saada lukurutiinia päälle, mutta se vaatii vielä aikaa, sillä keskittymiseni ei vielä riitä siihen. Syön iltapalan, pesen hampaat ja käyn nukkumaan. Mielellään noin klo 22:00.
Mikä on pahin virhe, jonka olet tehnyt, ja mitä opit siitä?
Epäonnisten tapahtumien sarjan kautta opin ihmissuhteiden elintärkeän merkityksen. Nykyään ne ovat ykkösprioriteettini. Siitä opista olen erittäin kiitollinen.
Jos saisit valita kolmen brändin tuotteita ilmaiseksi koko loppuelämäsi ajaksi, mitkä brändit valitsisit?
Apple ehdottomasti ykkösenä. Sen jälkeen ottaisin varmaankin Tiger of Swedenin tai muun vastaavan luksusvaatemerkin. Kolmantena valitsisin Mersun.
Mitä haluaisit sanoa muille yrittäjyydestä kiinnostuneille nuorille?
“Ei mulla oo mitään ideaa” on paskin tekosyy ikinä. Aloita osaamasi asian tekeminen ja katso mitä ihmiset tykkäävät. Ei yrityksiä perusteta sen takia, että joku haluaa tehdä jotakin, vaan sen takia, että joku tarvitsee jotain — tiesi siitä tai ei. Jokainen osaa jotakin ja yrittämisessä on kyse taidon monetisoinnista siten, että se tuottaa kymmenkertaisesti arvoa hintaansa nähden. YRITÄ! Ei se ole vaikeaa. Etkä tiedä, jos et kokeile ;) Tästä aiheesta lisää mun ja hyvän ystäväni Lari Lehdon Ylös ja yritä -podcastissa, joka löytyy muun muassa Spotifysta ja Apple Podcastsista.
On ollut suuri kunnia saada tutustua Jone Korven ja Miikka Evestin kaltaisiin nuoriin, huippulahjakkaisiin yrittäjiin ja haastatella heitä blogiini. Tästä aasinsiltana voisin tarttua Jonen nostamaan ajatukseen ihmissuhteiden tärkeydestä. Rahaa ja materiaa saa aina lisää, mutta tärkeimmät ihmissuhteet laiminlyömällä voi äkkiä tuhota koko elämänsä. Niitä on siis syytä vaalia!
Jonenkin suosima Apple on kyllä mystinen brändi. Tiedostan varsin hyvin, että puhelimesta ei ole pienintäkään järkeä maksaa 1 300 euroa, mutta silti iPhone 11 Pron julkaisu sai minut siihen houkutukseen sortumaan, vaikka käytössäni olikin täysin käyttökelpoinen ja toimiva iPhone 8 Plus (sen onneksi sain edes myytyä Swappielle kohtuulliseen hintaan). Samat rahat osakemarkkinoille sijoittamalla minulla olisi 40 vuoden päästä noin 31 500 euroa, mutta niin vain Tim Cook, Jonathan Ive ja kumppanit saivat minut jälleen kerran törsäämään pienen omaisuuden paremman kameran, akunkeston ja muiden minimaalisten viilausten takia.
Mikäli olet yrittäjä (tai suunnittelet ryhtyväsi sellaiseksi), suosittelen erittäin lämpimästi tutustumaan Jonen luomaan Brändityökirjaan, jonka voit ostaa omaksesi tästä linkistä. Se sisältää näppäriä työkaluja, joiden avulla voit nostaa brändisi aivan uudelle levelille. Ja mikä parasta, koodilla JEREMIAS saat 20 % alennuksen!
Suuri kiitos Jonelle osallistumisesta tähän haastatteluun! Suosittelen lämpimästi ottamaan Jonen seurantaan esimerkiksi Twitterissä, Instagramissa ja LinkedInissä. Mikäli haluat saada brändisi menestymään, tutustu ihmeessä Jonen tarjoamiin palveluihin tarkemmin hänen nettisivuillaan.