#pannukahvit N:o 14 – Boeingin yllä leijailee synkkiä pilviä

Lentäminen on turvallisempaa kuin koskaan aiemmin. Kuolonuhreja vaativat onnettomuudet ovat lentokilometreihin suhteutettuna suorastaan hämmästyttävän harvinaisia. Kaluston modernisoituessa ja ilmailusäännösten tiukentuessa matkustajat ovat yhä enemmän turvassa myös taivaalla. Viimeisen viiden kuukauden aikana maailmaa on kuitenkin huolestuttanut kaksi tuhoisaa lento-onnettomuutta.

Ensimmäinen tumma pilvi ilmestyi lentokonevalmistaja Boeingin ylle lokakuussa 2018, kun indonesialaisen Lion Airin upouusi Boeing 737 Max 8 -lentokone tippui mereen pian taivaalle noustuaan. 189 ihmistä menetti henkensä. Erityisen huolestuttavan asiasta tekee se, että sunnuntaina 6 minuutin lennon jälkeen tippunut ja 157 ihmistä tappanut Ethiopian Airlinesin lento 302 operoitiin niin ikään uudella 737 Max 8 -koneella. Turmien syyksi on epäilty MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) -järjestelmän virhettä. MCAS:n tarkoitus on estää lentokoneen sakkaaminen, mutta järjestelmän virheellinen toiminta on saattanut johtaa koneen hallinnan menettämiseen Lion Airin ja Ethiopian Airlinesin turmalennoilla.

Lähteet: Bloomberg, Boeing Co.

Boeing on kerennyt toimittamaan yhteensä 350 uutta 737 Max -konetta 46 eri lentoyhtiölle, minkä lisäksi yli 5 000 tilattua konetta odottaa toimitusta. Yhdysvaltalaiset Southwest Airlines ja American Airlines omistavat suuren osan näistä jo toimitetuista koneista, mutta myös esimerkiksi Norwegianin laivastoon kuuluu 18 kyseisen mallin konetta. Turmien seurauksena 737 Max -koneita on määrätty lentokieltoihin useissa eri maissa.

Ongelmat näkyvät tottakai myös Boeingin osakekurssissa, joka on viikon aikana tippunut lähes 13 prosentin verran. Tämä tarkoittaa yli 25 miljardin dollarin pudotusta yhtiön markkina-arvoon. Maineriskin lisäksi tulevaisuuden myyntiluvut varsinkin 737 Max -mallin osalta ovat vaakalaudalla, sillä myöskään lentoyhtiöt eivät halua kantaa epäluotettavilla koneilla lentämisestä koituvaa riskiä. Muun muassa Lion Air suunnittelee jo 22 miljardin dollarin arvoisen tilauksensa peruuttamista.

Boeingin pelastus saattaa olla se, että ala on vahvasti oligopolinen, eikä markkinalta löydy Airbusin lisäksi kovin montaa kilpailijaa, jotka voisivat Boeingin markkina-asemaa itselleen riistää. Luotettavuusongelmat on kuitenkin saatava ratkaistua mahdollisimman pian. Muussa tapauksessa Boeing voi joutua kohtaamaan vielä massiivisempia ongelmia.

Lähteet: Bloomberg, The Guardian