#pannukahvit N:o 7: Eurooppalaiset lentoyhtiöt turbulenssin kourissa

Huolestuttavan moni eurooppalainen lentoyhtiö on joutunut tekemään taloudellisen pakkolaskun viimeaikoina, sillä peräti kuusi yhtiötä on mennyt nurin viimeisen vuoden aikana. Tunnetuin konkurssiin ajautuneista yhtiöistä on Primera Air, joka ilmoitti kestämättömistä yli 30 miljoonan euron tappioista lokakuun alussa. Seuraava isomman luokan uhri saattaa löytyä Italiasta, sillä valtion kansallinen lentoyhtiö Alitalia on pitkään kärsinyt maksukyvyttömyydestä. Huhuissa on pyörinyt Alitalian mahdollinen yhdistyminen yhdysvaltalaisen Delta Air Linesin tai saksalaisen Lufthansan kanssa.

Helppoa ei ole Norwegianillakaan. Aggressiivisella hinnoittelulla ja voimakkaalla kasvulla menestystä hakeva lentoyhtiö rypee raskaissa veloissa. Kasvu on ollut jopa koko maailman mittaluokassa harvinaislaatuisen nopeaa ja Norwegianin konelaivue yksi maailman nuorimmista, mutta ilmaiseksi se ei ole tullut. Tappiot ovat jo parin vuoden ajan olleet satojen miljoonien luokkaa, ja yhtiön oman pääoman määrä hupenee huolestuttavaa tahtia. Keväällä pienen nousukiidon ottanut yhtiön osake on viimeisen kuukauden aikana tullut yli 15 prosenttia alas.

Kotimaamme ylpeyden Finnairin kurssikäyrä näyttää yhtä punaiselta kuin Norwegianin tunnusväri. Vuoden aikana kurssi on syöksynyt yli 40 prosenttia, eivätkä öljyn hinnan mukana nousevat polttoainekustannukset varmasti helpota tilannetta. Paperilla Finnair kuitenkin näyttää tällä hetkellä houkuttelevalta: P/E-luku on laskenut lukemiin 6,5, P/B alle yhden, nettovelkaantumisaste negatiivinen, oman pääoman tuotto hyvällä tasolla ja liikevaihto mukavassa kasvussa.

Eurooppalaisten lentoyhtiöiden suurimmat haasteet liittyvät ylikapasiteettiin. Toimijoita on paljon, mikä kiristää kilpailua äärimmilleen. Kenttää hallitsevat isot konsernit, mutta samalla Ryanairin, Wizz Airin ja Norwegianin kaltaiset halpalentoyhtiöt pakottavat muutkin hintakilpailuun. Voittomarginaalit kutistuvat seitinohuiksi ja kasvavat tappiot tiputtavat heikoimpia yhtiöitä leikistä ulos yksi kerrallaan. Nähtäväksi jää, selviävätkö kaikki eurooppalaiset lentoyhtiöt talvisesongin yli, vai onko edessä jälleen konkursseja tai yritysostoja.

Lähteet: Kauppalehti, Bloomberg