Pörssin psykologiaa: Ankkurointi

Voisi kuvitella, että ainakin tärkeimmät tekemämme päätökset olisivat seurausta perinpohjaisesta eri näkökulmien punnitsemisesta. Asia ei kuitenkaan välttämättä aina ole niin, sillä mielemme yrittää usein kognitiivisia resursseja säästäkseen hyödyntää tietynlaisia oikopolkuja. Yksi näistä ”oikopoluista” on ankkurointi (engl. anchoring), joka tarkoittaa taipumustamme ylipainottaa ensimmäisenä saamaamme tietoa. Fuji ja ankkurointi Fuji on kuuluisa japanilainen tulivuori. Mieti hetki seuraavia […]

Kirja minuutissa: Predictably Irrational

Jos sinulle tarjottaisiin ilmaista 10 euron lahjakorttia valitsemaasi verkkokauppaan tai mahdollisuutta ostaa 20 euron lahjakortti 7 eurolla, kumman valitsisit? Mikäli valitsit ilmaisen 10 euron lahjakortin, on valintasi linjassa enemmistön kanssa. Päätös on kuitenkin irrationaalinen, sillä 20 euron lahjakortti 7 euron hankintahinnalla tuo 13 euron hyödyn, kun ilmaisen lahjakortin hyöty jää 10 euroon. Mutta mikä kummallisempaa, […]

Kirja minuutissa: Muurarin pojasta miljonääriksi

Muurari-isän ja sokean äidin poika. Kun hän perusti Bil-Centerin vuonna 1970 ja alkoi myymään Mersuja Ahvenanmaalla, kaikki pitivät häntä seinähulluna. Pientä 10 000 markan lainaa Ålandsbankenista hakiessaan 23-vuotias miehenalku käännytettiin tylysti pois. Siitä alkoi elämän mittainen kostoretki, josta tuli lopulta yksi Ahvenanmaan kaikkien aikojen suurimmista menestystarinoista. Kyse on tietenkin Anders Wiklöfistä. Andersista ei pitänyt tulla […]

Kirja minuutissa: Superforecasting

Kukaan ei tiedä varmaksi, mitä huominen tuo tullessaan, mutta jotkut todella osaavat ennakoida tulevaa paremmin kuin toiset. Philip Tetlockin, Barbara Mellersin ja Don Mooren Good Judgment Project on pyrkinyt selvittämään ”superennustajien” saloja vuodesta 2011 lähtien. Good Judgment Projectin osallistujat ovat vuosien saatossa pyrkineet ennustamaan mahdollisimman tarkasti tuhansien tapahtumien todennäköisyyksiä. Tulosten perusteella osallistujien ennustuskykyjä on arvioitu […]

Kirja minuutissa: 100 Baggers

Thomas Phelps tutki vuonna 1972 julkaistussa kirjassaan 100 to 1 in the Stock Market sijoitusmaailman yksisarvisia eli osakkeita, jotka ovat satakertaistaneet arvonsa. Tästä inspiroituneena Christopher Mayer toisti Phelpsin tutkimuksen ja löysi 365 osaketta, jotka satakertaistivat arvonsa vuosien 1962 ja 2014 välillä. Satakertaistuminen on yleensä seurausta kahdesta tekijästä: tuloskasvusta ja arvostuskertoimien noususta. Paras mahdollisuus satakertaistujan nappaamiseen […]

Kirja minuutissa: Sapiens

Homo sapiens kehittyi Itä-Afrikassa noin 200 000 vuotta sitten, jolloin maapallollamme eli vielä useita muita ihmislajeja, kuten muun muassa Homo erectus ja Homo neanderthalensis. Homo sapiens ei ollut merkittävästi muita lajeja älykkäämpi tai vahvempi, mutta päätyi lopulta koko maapallon hallitsijaksi. Tämä oli mahdollista kahden suuren kehitysaskeleen avulla. Noin 70 000 vuotta sitten tapahtui kognitiivinen vallankumous, […]

Pörssivuosi 2020 – vauhtia ja vaarallisia tilanteita

Vuosi 2020 on ollut monella tapaa uskomaton ja pörssivuoden tapahtumista voisi kirjoittaa vaikka useammankin kirjan. Kaikkien käänteiden listaamiseen ei tämä kirjoitus riitä, mutta tässä muutamia mieleeni jääneitä tapauksia ja mielenkiintoisia trendejä vuodelta 2020 sekä poimintoja vuodelle 2021. Osakesäästötili ja alkuvuoden hurmaa Pörssivuosi lähti varsin railakkaissa merkeissä liikkeelle, kun kaupankäynti kauan odotetuilla osakesäästötileillä alkoi 2. tammikuuta […]

Sijoittaminen for Dummies osa 23: P/B-luku

Sijoittaminen for Dummies -sarjan edellisessä osassa perehdyttiin juurta jaksaen P/E-lukuun. Tällä kertaa tutustutaan P/E-luvun pikkuveljeen, kun käsittelyyn pääsee melkein yhtä tunnettu P/B-luku. Mikä on P/B-luku? P/B-luku (price to book) on yhdessä P/E-luvun kanssa tunnetuimpia arvostuskertoimia sijoittajien keskuudessa. P/B-luku kertoo, kuinka moninkertainen yhtiön markkina-arvo on suhteessa taseesta löytyvän oman pääoman määrään. Nyrkkisääntönä on usein pidetty, että […]

Kirja minuutissa: Building a StoryBrand

”The customer is the hero, not your brand.” Jos haluat brändisi menestyvän, asiakkaan tulee olla sankarin roolissa, ei yrityksesi tai brändisi. Asiakkaalla on ongelma, jonka hän haluaa ratkaista. Asiakas haluaa olla tarinan sankari, joten hän ei halua löytää toista sankaria. Sen sijaan hän etsii oppaan kaltaista neuvonantajaa, joka antaisi hänelle suunnitelman ja työkalut ongelmansa ratkaisemiseksi […]

Kirja minuutissa: Shoe Dog

Elettiin vuotta 1962. Oregonilaisella 24-vuotiaalla Phil ”Buck” Knightilla oli isältään lainatut 50 dollaria ja iso unelma. Intohimoinen juoksija nimittäin halusi ryhtyä oman onnensa herraksi maahantuomalla edullisia urheilukenkiä Japanista. Buck matkusti Japaniin, sai kuin saikin diilin aikaiseksi paikallisen Onitsuka-nimisen kenkäyhtiön kanssa, ja niin syntyi Blue Ribbon Sports, josta muovautui lopulta monen mutkan kautta Nike. Yhtiön myynti […]